Vågar du sätta emot?

Nu är jag här igen, för att skriva lite. Jag har under den senaste tiden börjat lyssna mycket på radio, då i första hand P3 och radiokanalens alla trevliga och intressanta program, och det har faktiskt gjort mig lite mer allmänbildad och smart. Enligt mig själv i alla fall. Idag blev det inget jobb för min del, så jag är hemma och pluggar istället. Just nu sitter jag i köket och lyssnar på P3:s program, Nyhetsguiden. Mycket intressant och roligt att lyssna på! Och just nu är de i full gång att diskutera ett spännande ämne, rökning och rökförbud på allmänna platser. Åh, jag kände bara att det började klia i fingarna när jag hörde vilket ämne som det skulle diskuteras kring! Så jag var tvungen att ta en paus i pluggandet för att skriva några rader om detta ämne.

Ja, det var en het diskussion kring detta. De pratade med en kvinna ifrån sluta-röka-linjen och en man som är chefredaktör för en tidning. Och mannen var emot rökförbudet och kvinnan var (givetvis) för förbudet. Mannens argumentationer var att rökare är utsatta människor i samhället med lägre inkomst och påverkan i samhället. PFFT! Så du menar att drottningen i England har liten inverkan på samhället? Hon röker som en borstbindare och englands folk avgudar henne! Dåligt argument. Ja, de må ha dålig inkomst, men jag säger som Lyxfällans programledare, det är inte inkomsten som har betydelse, det är utgifterna! Det spelar ingen roll om du tjänar flera hundra tusen varje månad, och har flera hundra tusen i utgifter! Så ja rökare har sämre med pengar, men det är väl ändå självförvållat? Jag hade inte heller så bra med pengar när jag VAR rökare. Och se på mig nu, nu har jag desto bättre ekonomi tack vare att jag slutade röka, jag har inte mer inkomst men jag har desto färre utgifter.

Kvinnan ifrån sluta röka linjen tyckte och trodde att detta eventuella rökförbud skulle kunna hjälpa alla dessa rökare som faktiskt vill sluta röka! En spark i baken, och så att de faktiskt kan få se att det går att göra allt även fast man inte röker. Det finns ingenting du INTE kan göra om du väljer att sluta röka, förutom att röka förstås. Att sluta röka ger dig bara mer möjligheter för att du kommer få leva ett friskare och förhoppningsvis längre liv. I alla fall kommer ditt liv att bli mer kvalitativt. Ja, jag talar av personliga erfarenheter. 

Så jag kan nog vara för ett rökförbud, även fast jag inte tror att det kommer att bli varken bättre eller sämre. Rökarna kommer att fortsätta röka, för att det är alltid roligare att göra det som man inte får och få chansen att provocera lite grand! Och vem är det egentligen som ska kontrollera så att detta förbud förblir ett förbud, och att alla följer förbudet? Det går ju inte att använda polisen och dess resurser till detta ändamål. Njae, det blir nog personlen på sluta-röka-linjen som kommer att få agera rök-poliser. Och sen är det faktiskt så att människor måste få bestämma själva, även fast till och med jag själv vill springa fram till första bästa rökare och stoppa ner cigaretten i halsen på personen! För att de ska förstå vad det EGENTLIGEN smakar. Jag har hittills fått två personer att sluta röka, och det är enbart tackvare min favoritbok. Det borde staten lägga pengar på, är att skicka ut en Allen Carr bok till varje person som röker. Så det så.

Enligt kvinnan på sluta röka linjen, så är det ca 85 % av alla rökare, som egentligen vill sluta. Ja, hör ni det. Helt otroligt egentligen. Men varför är det ingen som slutar då? Varför finns det fortfarande de människor som vill vara beroende av något i sitt liv? Varför ägna flera hundra miljoner timmar, dagar, veckor, år och decenier på att stå och suga på dessa giftpinnar? När man kan ägna precis samma tid och desto mer på att faktiskt leva ett liv UTAN nikotion och andra droger.

Har du tänkt tanken på att sluta? Bara en enda tanke är det som behövs! Det finns hjälp att få, DU KAN SLUTA RÖKA! Här hittar du räddningen. Hör gärna av er om frågor, funderingar och gnäll till mig, jag står gärna till ert förfogande! Tro mig, jag vet hur det är. Oavsett om du har rökt i ett halvår, ett år eller 65 år så gör det ingen skillnad! Alla rökare är rökare, oavsett hur inbiten man tycker att man är. Beställ boken, läs den och se vad lite ord kan göra för dig. För er som inte tror mig så säger jag såhär:

Beställ boken, läs den. Skulle den inte hjälpa dig, så kan jag till och med köpa boken av dig och så får du i stort sett pengarna tillbaka. Då kan du ta de ca 75 kronorna som du fått tillbaka av mig, att köpa cigaretter för istället! Jag lovar. Jag vet att det står mycket på spel, men det känns inte som om ni har lyssnat tillräckligt på mig. Som om ni rökare inte tror på mig. Men snälla gör det. Så vad har du att förlora? INGENTING.

Gör nu som jag säger, och sen hör av du av dig och berättar om vad boken gjorde för dig. Jag lovar, jag kommer inte bli tvungen att ge tillbaka en enda krona. Så säker är jag på min sak.

Hejdå.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0