Fitta slash kuk

Jag kan själv inte förstå att jag just skrev den rubriken, det passar sig helt enkelt inte. Jag är inte arg eller så, jag har inte tourettes. Ni kommer snart att förstå poängen i min rubrik, som fortfarande inte passar sig. Visst det har skrivits värre rubriker än så, och folk skriver om värre ämnen än det här. Men mitt ämne är ganska så intressant faktiskt. Nåväl.

När ni ska prata om kön eller sex vilka ord använder ni er av då? Använder ni er av t ex fitta, kuk och knulla? Eller tycker ni att det låter bättre att säga snopp/penis, vagina/underliv, ha sex/ligga? Ja, ni fattar vad jag menar. Det finns tydliga kontraster. Jag kan erkänna att jag är en person som känner mig mest bekväm med att använda mig av de mer "fina och milda orden" när jag pratar om sex eller kroppar. Varför vet jag inte, tycker att orden låter så barska och hårda. Och jag tror att fler håller med mig! Men inte alla. Tvärt om. Det finns nog minst lika många som är helt öppna med vad de säger och hur de säger det. Jag önskar att jag var så, inte så pryd och försiktig. Hallå det är bara sex och kroppsdelar, VAD ÄR GREJEN?!

Jo, sedan jag började jobba med ungdomar, så har det blivit lite lättare för mig att använda mig av de barska orden. För att jag är så illa tvungen. Jag känner hela tiden att jag vill förändra ungdomarnas språk och få dem att se att orden de använder är ord som egentligen hör bättre hemma under en sexualkunskapslektion! Men de förstår inte det. Så därför har jag börjat att ifrågasätta. Så när de t ex säger "fitta också"! när de gör sig illa eller det inte går bra, så brukar jag fråga: "Vad har ett underliv att göra med att du tappade boken"? Eller "håll käften din jävla kuk"! "Varför kallar du honom snopp för"? Ja, ni kanske förstår det här också? Och det är lika roligt varje gång som jag ifrågasätter deras ord, ni skulle se deras miner! De blir bara förvirrade och tittar på mig som om jag inte vore klok i huvudet. Men ja, jag får ofta reaktioner och man kan se hur de riktigt funderar på vad de egentligen precis har sagt... Och ja, jag tycker mig märka skillnad, att de faktiskt börjar fundera på vad som faktiskt kommer ur deras munnar dagarna i ända...

Sedan tycker jag också att sexualkunskapslärarna borde börja använda sig av dessa "fula ord" i undervisningen för att minska kraften i orden. Om alla skulle springa runt och säga fitta, kuk, knulla hela tiden iställer för samlag, vagina och penis så skulle det inte dessa ord kunna användas som svordomar. För det är faktiskt inga svordomar, det är bara ord. Och det gäller er vuxna också! Det är dags att återgå till de gamla hederliga svordomarna; fan, jävla skit, helvetes jävla skit! Det är svordomar som faktiskt inte har någon mening, det är bara påhittade ord som vi människor kan använda oss av så fort någonting inte går bra eller bara för att vi måste. Om man t ex slår i tån, så finns det väl ingen som inte tycker att allt känns bättre om man får svära lite grann? Jag tycker i alla fall det.

Det var allt för mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0