Sunt förnuft

Vi vet ju hur det ligger till, eller hur? Så varför går vi egentligen på all smörja som företag, tv-program, bloggare och annan massmedia propagerar om? Alltså när gick vi ifrån tallriksmodellen? När slutade folk gå UT och gå och istället köpa ett gym-kort för låt säga, 300 spänn i månaden? I långa loppet måste det vara bättre att motionera utomhus! Det skulle fanemej aldrig falla mig in att betala för att enbart traska runt på något jäkla band!

Människor lägger ner så mycket pengar på att köpa saker som ska få dem att gå ner i vikt! Sedan den här vikt-hysterin satte igång så har företagen tjänat multum! De säljer som aldrig förr och vi proppar i oss kemikalier hit och dit för att vi ska bli mer hälsosamma och vältränade. Tror vi. Jag har en vän som köpte ett "viktnedgångspaket" och det innehöll proteinpulver, flytande vitaminer och bars som skulle intas vid sockersug eller som mellanmål! Och detta betalde hon 350 kr för, och hon var säker på att det skulle fungera! Men det gjorde det inte.

Min vän är varken överviktig eller tjock, hon vill bara bli av med ett par extra kilon. Som vem som helst. Alltid resulterade i mer sockersug (eftersom att barsen innehöll socker i form av choklad) och vitaminerna tyckte hon smakade skit och flaskan står fortfarande i hennes skafferi än i dag. Proteinshaken gick det väl okej med, men ja hon tränade inte överdrivet så det blev nog plus minus noll.

Så vilka slutsatser kan vi dra av detta? Det hon egentligen, som så många andra, beställt var bara lite socker i bar-form, lite vitaminer (som hon egentligen kunnat fått i sig via frukt och grönt) och proteinpulvret kunde hon ha skippat och ätit ett ägg istället. Mycket billigare och framförallt, troligtvis, mycket godare!

Varför gör vi så här? Vad har hänt? Ja, jag vet att jag kanske låter som en gammal kärring på 78 år, men ja, jag undrar faktiskt. Jag vet att utvecklingen går framåt och allting moderniseras hela tiden. Men vad fan! Och det värsta är att jag är inte bättre själv, jag kan liksom inte sluta fundera på vad, när, varför och hur jag äter. Jag tycker om att motionera men vill göra det av rätt anledning! Visst, jag har försökt att tänka om och inte fundera så mycket kring hur andra gör. Men det är svårt. Massmedia driver mig till vansinne! Men det ska väl för fan inte behöva gå så långt så att man måste stänga av allt, helt?

Kan detta vara min 22 års kris? Jag har lätt för att inspireras men lika lätt att bli lite av besatt. Men jag vet inte vad jag vill när det kommer till min hälsa och min kropp!?

Så därför tänker jag ta en internet-paus ett tag. Bort ifrån facebook, bloglovin och min blogg. Allt som jag vet har negativ inverkan på mig! Jag behöver det. Finns bättre och roligare saker att fokusera på!

Så ja, ni får ta hand om er.
Det ska jag göra!

https://cdn1.cdnme.se/cdn/8-1/3166078/images/2012/pic_5073abede087c3024ec564a4.jpg" class="image">


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0