Sluta aldrig att bry er.

Det finns inget som är så oskyldigt som något som är precis nyfött. Det livet har precis börjat, och det livte har ännu inte kunnat orsaka något satyg. Totalt oskyldigt.

Jag satt här och funderade på barn, de små i vårt samhälle. De som en dag ska ta hand om oss veteraner och de som kommer att få leva med det som vi har byggt upp. Vi har ett ansvar att se till att resten av deras liv blir så bra som möjligt, och de har ett ansvar att hjälpa oss att få ett så bra slut på livet som möjligt. Det handlar om ett ge och ta. Men vi måste ge dem mer, det är vi som ger dem sina värderingar och erfarenheter! Hur vill du att ditt barns framtid ska se ut? Jag vet hur jag vill att barnens nutid, uppväxt och framtid ska se ut. Det är givet. De ska få ha det bra, de ska få äta sig mätta, de ska få sova gott, de ska få lära sig allt de behöver, de ska få göra sig rena, de ska få all den kärlek och trygghet som de behöver, de ska få svar på alla frågor de har - och det är vår uppgift att se till att detta blir uppfyllt för varenda unge i denna värld.

Om det ändå vore så bra. Jag vet att det finns barn som lider i andra länder än Sverige, och har jag givetvis tagit till mig innan jag skriver denna text. Men det finns barn som lider och som finns mycket närmare än vad du tror. De som finns överallt, här i Sverige. I grannhuset, i skolan, på dagiset, i förskolan, i affären, på sjukhuset etc. Överallt. De behöver oss. Nu. 
   Jag jobbar med så många barn, nästan dagligen. Allt jag säger och gör kommer på något sätt, sätta ett spår hos dem och kanske så ett frö. Barn och ungdomar är så lättpåverkade och det finns det många som utnyttjar här i samhället, både till det positiva och negativa. Just nu känns det som det negativa tar över det positiva. Allt som jag får höra och se, det gör så fruktansvärt ont i mig. Jag har suttit hela förmiddagen och funderat på vad JAG kan göra för att hjälpa alla dessa barn som far illa och som behöver en hjälpande hand? De söker efter kärlek, trygghet och tillit!

Jag älskar mitt jobb, jag kunde inte ha valt ett bättre jobb! Och jag lär nog blir kvar inom denna kategori i många år framöver! För att jag vet att jag kan bidra med så mycket, jag har verkligen fått en chans till att hjälpa så många barn och ungdomar! Jag får uppleva så mycket av det som de upplever. Allt är så ömsesidigt! Man ger så lite, och får så fruktansvärt mycket tillbaka! Och vad låter bättre än den kombinationen?

Det kanske inte fanns någon poäng med den här texten, förutom det att jag vill göra er påminda om att det finns människor där ute som behöver dig. Som behöver lite kärlek och trygghet! Snälla, sluta aldrig att bry er! Det finns så lite som kan göra så mycket för en människa där ute, oavsett ålder och situation!

Finns det något finare än att göra en god sak för någon annan?
Kärlek och vänlighet har inget pris.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0