LUCIA = SKÖNHETSTÄVLING

Ja, ni får kalla mig pessimist, jul-hatare, kärring eller ja vad fasen ni vill. Men lucia nalkas, och jag har en åsikt kring detta spektakel.

Varför fortsätta med alla dessa tåg hit och dit? Det är ändå bara ännu en jävla skönhetstävling! Men vi kanske inte har fått nog av alla dessa skönhetsideal och fixering kring utseende? Nej, vi lever väl i en värld där insidan är det som räknas? Pfft! Låt oss ta tonåringar som ett exempel? Varför utsätta dessa barn för en tävling i vem som är vackrast, snyggast och populärast? De har redan tillräckligt mycket press på dem själva!

När eleverna får rösta fram sin lucia, tycker jag inte demokrati borde få räknas! Det allt handlar om att de får en dom; vinner du är du snygg och populär. Förlorar du; ja, då vet du vilka "alla" andra tycker bäst om.

Varför inte gå tillbaka till tiden på dagis? Röstar de fram sin lucia, nej. Där får alla vara det de själva vill vara! Och i ett luciatåg på dagis så kan det finnas tio tomtar och sju lucior? Det är väl ändå det mest rättvisa! Och varför inte låta en lottning avgöra vem som ska bära den förbannade ljuskronan?

Det börjar fanemej bli patetiskt! Vi lever i modern tid och är deg inte dags att säga farväl till vissa s.k traditioner? Det börjar bli en aning uråldrigt. Och tråkigt. Eller kan vi inte i alla fall göra en förändring?

Min åsikt är: antingen så får alla vara det som de vill, dagis-style. Eller så bojkottar vi lucia. Finns nog många som gärna skulle slippa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0