Pengar är inte allt, men något väldigt viktigt.

Pengar, inkomster och utgifter, budget, slösa, lyxa, billigt... Ekonomi, är ett så otroligt viktigt ämne. Viktigare än vad jag någonsin kunnat tro. Jag är inte utbildad inom ekonomi, eller kan speciellt mycket om det. Det enda jag kunnat lära mig av, är mina egna erfarenheter och även misstag. Puh. Den dagen jag tittar tillbaka i mitt kontoutdrag och sammanfattning på internet banken. Den dagen, den sorgen. Jag vill inte ens veta hur mycket jag slösat genom åren, alldeles för mycket pengar är jag rädd. Men tackvare att jag flyttade ihop med min andra halva, så har jag mer och mer insett hur viktigt det är att kunna prata pengar och ekonomi. Att man vet vart pengarna varje månad, tar vägen. Att det är viktigt med ett sparande, och att utgifterna är mer intressanta än inkomsten/inkomsterna. Det spelar liksom ingen roll hur mycket pengar som kommer in, om du har det dubbla i utgifter...

Jag och D har ingen delad ekonomi, utan vi delar på allt. Hälfte, hälften så gott det bara går. Och det som sedan blir över, det är det som vi själva har att röra oss med fram tills nästa löningsdatum. Men nytta före nöje, räkningarna och maten går ALLTID i första hand. Och detta har fungerat i längden, för att det blir mest rättvist.

MAT. När det kommer till den punkten, så har jag alltid vart en hejare på att småhandla och handla fruktansvärt mycket onödiga saker. Usch, när jag ser tillbaka på alla gamla matkvitton, så tänker jag ofta: Emma har du verkligen alla hästarna hemma, egentligen?

...så förra månaden så började vi med en strikt matsedel för att på så sätt slippa småhandla och då kunna spara pengar. Vi har en mat-budget på 3000 kronor, helst mindre än så. Som vi tar ut i kontanter och sedan handlar för under månadens gång. Vi storhandlar en gång varje månad, då vi innan skriver en matsedel för två veckor fram över. En lagad måltid varje dag, och sedan handlar vi efter den. Och det har hittills fungerat ypperligt. Givetvis så köper vi färskvaror då det behövs och inte bara ett par gånger i månaden. Men ja, det har visat sig att vi verkligen tjänat på denna idé! Och det är ett hett tips till er där ute som har svårt med matkostnaderna.

Hoppas att ni blev lite klokare, om inte annat så får jag försöka att lyckas bättre nästa gång.

Nu ska jag återgå till lördags-mys (se: sova i soffan).
Hoppas att er lördag har vart bra, och får fortsätta så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0