Mat och kost

Ja, motionen har jag skrivit lite om. Men när man strävar efter lite viktnedgång och minskat midjemått, så kan det ibland vara bra att göra lite förändringar i kosten. Jag har under en längre period försökt att hitta en diet som passar mig, men det har i princip vart lönlöst. Det är alldels för mycket jobb. Och jag tror att det viktigaste för att man ska orka och ha glädje av de nya kostvanorna, så kan det vara bra att man i alla fall tycker att maten man äter är god.

Mina nya kostvanor, bygger mest på att jag inte längre äter så mycket socker och kolhydrater. Detta liknar lite LCHF, men det är inte alls lika strikt. Eftersom att jag är en kolhydratsmänniska som älskar, bröd, potatis, pasta etc! T ex, äter jag en potatis istället för tre potatisar och resten broccoli (som är mättande, men inte innehåller så mycket kolhydrater). Om ni förstår vad jag menar? Jag har i princip skurit ned på kolhydrater till en tredjedel. För det är inte bra att ta bort kolhydraterna helt. Kroppen behöver även det.

Så om vi ska ta lite matexempel.

Frukost:
Ett-två ägg och smoothie.

Mellanmål:
Frukt, EN smörgås eller finn-crisp.

Lunch:
Stekt kyckling, med kokt broccoli och kalla grönsaker, sås: Creme fraighe.

Mellanmål:
Kokt ägg, eller yoghurt med bär.

Middag:
Torsk i ugn, 1 potatis och resten broccoli.

Snacks:
Pistagenötter, grönsaksdipp eller frukt.


Men sedan är ju detta väldigt individuellt, ifrån person till person. Pröva er fram, till vad som passar er bäst! Alla är vi olika.

Hoppas att ni finner er lite inspirerade!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0