Värsta och bästa

Slösa på kärleken, men inte till fel person. Kärlek det är ett riktigt krångligt ämne. Tro mig, jag jobbar på en högstadieskola och där ligger kärleksproblemen i luften, konstant. Alla behöver vi kärlek, alla är vi involverade i realtioner till höger och vänster. Och alla relationer går upp och ner, en relation är en relation, oavsett vem man har en med. Det ska inte vara lätt, för vad vore livet utan kärlekens alla sidor?

Men den relationen som alltid verkar vara lite mer krånglig, det är den relationen till en person som vi håller kär. Den personen som vi älskar, tycker om eller är kär i. Den verkliga kärleksrelationen. Det är den relationen som gör allra mest ont. Det är den som ibland kan få oss att vilja riva vårt hår, det är den som får oss att gråta floder, det är den som orsakar svartsjuka, det är den som får oss att till och med tvivla på oss själva. När jag själv ser tillbaka på alla kärlekar som passerat, och min egen kärlekshistorik, så kan jag ibland inte förstå hur jag tog mig i genom det. Kärleken är det som får mig att må allra bäst, men kärleken har också fått mig att fundera på om livet verkligen är värt att leva! Tänk att något som är så fint, även kan göra så fruktansvärt ont. Ibland hatar jag att älska kärleken.

Men en sak har jag lärt mig. Kärleken har fått mig förnuftig! Förut kunde den göra mig tvärblind. Men efter några år på marknaden, så har jag lärt mig en del. Misstag har jag aldrig begått, men snedsteg har jag tagit. Jag har lärt mig, att kärleken aldrig får trycka ner mig. För det är så, att det är oftast de människor som vi älskar mest, som även kan kan trycka ner oss till den djupaste botten. Det har hänt mig, och jag vet att jag är starkare än så. Jag har tagit mig i genom det, och se, jag lever! Och det jag lärt mig, är två saker. Ett: Om jag inte älskar mig själv, så kan jag aldrig älska någon annan och ingen kan älska mig tillbaka. Två: Att någon aldrig ska få trycka ner mig. Kärleken ska inte förändra dig, kärleken ska få dig att växa.

...så. Välj en person där kärleken är ömsesidig. Eller nej, välj inte person, gå på magkänslan. Låt inte ögat lura dig. Ibland kan det yttre lura oss, ibland inte. Gå på känslan. Du väljer själv. Låt ingen annan påverka dig. Det är din kärlek det handlar om, du ska själv välja vem du ska älska. Stå på dig, annars gör någon annan det.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0