Dags att fukta strupen lite

Alkohol. En, för många människor, viktig ingrediens i helgaktiviteterna. Hur många människor i detta avlånga land, ser inte fram emot att få komma hem på fredagkvällen, efter en hård arbetsvecka, och unna sig en öl eller ett glas vin? Hur många människor besöker inte Systembolaget under veckans gång, för att inhandla alkohol? Hur många människor korkar inte upp en vinare eller knäpper en öl på förfesten och tänker för sig själva att "detta kommer att bli en riktigt bra kväll. Jäklar vad roligt vi ska ha"! Men det stannar inte vid en öl, eller kanske till och med en vinare, nej mängden blir ofta mer än själva nöjet.

Jag agerade som jag sagt innan, fyllechaffis, och fick se en hel del fylla igår kväll/natt. Det enda ord jag kunde komma och tänka på, var ordet tragiskt. Vad ska man säga? Under loppet av 30 minuter som jag befann mig utanför Statt och Harrys, så såg jag två män bli omhändertagna av farbror blå, pga fylla. Jag såg ett x-antal gråtande kvinnor. En kille som jag såg, var så full att han inte kunde stå på sina arma ben. Han gjorde några tappra försök, men ja, utan några vidare resultat. En tjej stod och spydde i en buske, och en annan tjej höll undan hennes hår, för att hon skulle slippa få omkastade matrester i hennes vackra hår. En kille blev osams med en annan kille, de började putta på varandra och snart var det s.k bråket igång. Men det tragiska var att männen inte ens kunde slåss. De försökte, men de missade eller så var de inte ens kapabla att använda musklerna i armarna. Där stod de. Arga på varandra. Men över vad, egentligen?

Alkohol gör människor tragiska. Det är så löjligt egentligen. Det var, igår, inte meningen att det skulle sluta såhär för någon av de stackars människorna. När dessa människor vaknade igår morse, så tror jag inte att det var någon av dem som tänkte på vad som skulle ske framåt småtimmarna. Det är väl ingen som planerar att bli stupfull, och avsluta den fina kvällen i fyllecell? Det är väl ingen som vill vakna upp med mer ångest än innan? Man dricker ju alkohol för att man vill må bra. Right? Så varför blir det, för så otroligt många människor, totalt raka motsattsen? Det kanske är dags för många av Katrineholms invånare, att lära sig att dricka med måtta och förnuft? Eller så kanske det är dags att ställa flaskan på hyllan ett tag, eller varför inte föralltid? För det vet vi ju alla att: där spriten går in, där går vettet ut.

...det ordspråket slår aldrig fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0