Mat och hälsa...

Ja, denna vecka har jag funderat mycket kring detta med mat, kost, motion och psykiskt/fysisk hälsa. Och ja, det börjar lossna i huvudet på mig. Hur vill jag ha det? Jag har fått den enorma chansen att utforma mitt eget liv och min framtid. Jag kan göra precis som jag vill, ingen att ta hänsyn till. Så ja, det är precis vad jag har gjort.

Jag ska ändra livsstil, det är det enda som verkligen håller i längden. Jag tänkte påbörja att äta efter GI-metoden, lite likt LCHF (low carbs, high fat) men inte alls samma stora fettmängder och annat konstigt. LCHF är kanske en rikttig efferktiv metod när det kommer till viktminskning, men INTE när det kommer till livsstil. Jag väntar bara på den dagen då hjärtinfarkterna kommer på löpande band och blodkärlen är ingenproppade med fett. Usch, hur äckligt låter inte det?

I alla fall. GI var det jag, som står för glykemiskt index. Summan av kardemumman är att det handlar om att byta ut de dåliga kolhydraterna mot bra kolhydraterna. Exempel på dåliga kolhydrater kan vara, vitt bröd, pasta, ris, och mat som innehåller vetemjöl och socker. Och exempel på bra kolhydrater kan vara, fiberrikt bröd med mycket frön i (helst hemmagjort), fullkornspasta, havregrynsgröt, potatis (i rimliga mängder), grönsaker och frukt m.m. Så här äter säkert många utan att behöva följa GI, det handlar kanske mest om sunt förnuft?

När vi var och storhandlade senast, så köpte jag ett LCHF-bröd, med bara 4,2 gram kolhydrater p/skiva! Mycket bra, för mig som älskar bröd men ska skära ner lite på kolhydraterna. Idag försökte jag mig även på att baka eget bröd, ett mycket fiberrikt sådant, som smakade mycket gott! Det innehåller inget socker eller vetemjöl, utan smaken kommer enbart ifrån frön och de fina ingredienserna! Receptet hittar ni här om ni känner er sugna på att baka lite.

Jag har även lagt upp ett träningsschema för veckan. Tycker att det känns bra, att på lördagen, söndagen utvärdera lite om veckan som gått och lägga upp ett nytt träningsschema för kommande vecka, helt beroende på vad man har tid med. Så slipper det bli "jag har inte tid, jag hann inte med, det krockade med annat..", för då har man redan planerat in träningen i planeringen! Det kanske blir mer en vecka, och mindre en annan, men den bästa motionen är den som blir av!

Tänkte lägga upp mina recept och tips, och i veckan tänkte jag även testa på att baka med stevia och sukrin, för att få fram lite hälsosammare sötsaker! Det är aldrig fel?

Nu är det dags att sova, som också är en viktig del i processen!

Natti natti.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0