When the children cry, let them know we tried

Jag det skär verkligen i hjärtat, när jag tänker på alla barn som nu ska gå på jullov. Alla barn förtjänar verkligen att ha det bra. Barnen är vår framtid, och barnen kan inte välja sina föräldrar. Ibland så önskar jag att jag kunde ta med några hem till mig, men riktigt så enkelt är inte allt. Det finns faktiskt dom barn och ungdomar som tycker att lov är det värsta som finns. Skolan är deras trygghet, och under loven så försvinner tryggheten. För många barn och ungdomar, så är skolmaten det enda riktiga mål mat, som de faktiskt får i sig under en dag. Att önska sig julklappar, det är vi många som gör, medans det finns barn som faktiskt bara önskar sig en nykter jul. Men det kanske är en önskan som aldrig slår in. Jag mår bara dåligt när julen kommer, och jag tror att det är många med mig.

Visste ni att julhelgen, är den helg då flest självmord begås? Samtidigt som julen utstrålar värme och kärlek, så är det också den mest ensamma helgen.

Jag blir rent ut sagt förbannad på all jävla julhysteri. Har vi människor ingen moral och empati i kropparna? Vad ska vi med all dyr mat till? Vad ska vi med alla dessa julklappar till? Varför ska vi bara ha och ha hela tiden, varför kan vi aldrig ge något?! Är julen verkligen så viktig för alla människor? Det tror inte jag. Vi spenderar bara mer och mer pengar för varje jul som går, på skit. Klart att man som förälder vill göra sina barn lyckliga, genom att ge dom gåvor. Men varför inte dämpa ner allt en aning?

Barn, det är fina varelser. De tänker på andra människor. De har minnsan empati i kroppen. Skulle vi lyssna på barn, så skulle mycket se annorlunda ut. Jorden skulle antagligen, inte heta jorden. Men jag tror fasen att det skulle vara en mycket bättre plats för alla. Barn bryr sig egentligen inte om presenter, julmat, gran och Kalle Anka. Det är vi vuxna, som har sett till att det är så det ska bli. Det ett barn behöver, är kärlek.

Så mitt i all julstress, så kanske det är så att många föräldrar faktiskt glömmer bort sina barn lite grand? För många, så representerar julgåvorna säkert kärlek. Men för många så representerar gåvorna bara många föräldrars dåliga samvete? Vad tror ni i längden betyder mest, en varm famn eller en Iphone 4s?

Jag är inte ute efter att döma någon, jag menar bara på att ibland behöver det inte vara så komplicerat. Vi människor ser bara det materiella, och det tror jag gör oss en aning blinda...

Så var rädda om er nu, och ta hand om varandra.
Ge varandra julkramar, det är nog väldigt uppskattat!


Författare: Emma Karlsson








Kommentarer
Postat av: Linnea Qvarnström!

Sjukt bra skrivet, Emma! :) Kram Linnea!

2011-12-29 @ 14:25:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0